Jarní polétání MOLEDO 5.5.2007

Předpověď počasí na sobotu 5. května, na kdy členové modelářského letiště Dolany naplánovali Jarní polétání MOLEDO, nebyla právě nejpříznivější. Již od pátku byla v médiích avizována oblačnost na území celé republiky, která se měla v průběhu víkendu změnit z občasných srážek na vytrvalý déšť. Sobotní podmračené ráno nikomu dobrou náladu nezkazilo. Vzhledem ke skutečnosti, že v podvečer akce bylo akreditováno 38 hostů s chutí předvést stroje a své letecké umění, nikdo z organizátorů o zrušení akce z důvodu nepříznivého počasí ani na chvilku neuvažoval. Všichni si jen přáli, aby přeháňky přišly na východ Čech co možná nejpozději. Na osmou hodinu ranní se začali na letiště, situované mezi obcemi Dolany a Křičeň u Lázní Bohdaneč, sjíždět pořadatelé, kteří měli necelé dvě hodiny na dokončení posledních příprav plochy. Zahájení leteckého dne bylo naplánováno na 10. hodinu a většina akreditovaných  pilotů dorazila tak, aby v tento daný termín stály jejich modely již připravené na stojánce.     

Celou akci zahájil předseda sdružení MOLEDO Karel Houha ml. krátkým přivítáním kolegů modelářů i diváků, a jako první v leteckém pořadí vzlétl se svojí bílou Katanou. Dále měli diváci možnost shlédnout souběžný let překrásných modelů strojů z 1. světové války – dvojplošníku SE5A a trojplošníku Focker DR 1.

Pravděpodobně největším modelem na stojánce byla polomaketa anglického dopravního letadla Shorts 330 modelářského klanu rodiny Knapových z České Skalice. Letadlo je postaveno v měřítku 1:7 dle monografie z časopisu. Na rozkreslení plánu strávil Lubomír Knap st. půl roku, samotná stavba modelu pak trvala zástupcům tří generací modelářů Knapových další dva roky. Model je vyroben v elektrice ( osvětlení + zábleskoměry), ovládané prvky jsou směrovka, výškovka, přední kolečko, vztlakové klapky, přistávací klapky, křidélka, přípust motoru a zábleskoměry. Model bez paliva váží 23 kg, s plnou nádrží 24 kg. Rozpětí křídel činí 3,5 m, délka letadla je 2,5 m.  Model pohání 2 motory  ROTO 35 ccm. Nutno podotknout, že pohled na tohoto obra ve vzduchu je impozantní, a že za „páčky“ během letu tahal Lubomír Knap ml. Knapovi nezůstávají však pouze u tohoto modelu, před několika dny zalétávali dalšího obra ze své modelářské sbírky. Nezbývá tedy, než se těšit na podzimní polétání a doufat, že se Knapovi zúčastní a přivezou další přírůstek ze své dílny.  

Výjimečnou podívanou nabídl taktéž vzdušný souboj ječících stíhaček F86 – Sabre pana Jiřího Vaňka a MIG 29 pana Vladislava Zemana z Vysokého Mýta, doplněných MIGem 15 pana Bednáře z Pardubic. Stíhačky se z pohledu diváků míjely snad jen o pouhé milimetry a každý takto vydařený útok byl oceněn pochvalnými výkřiky. Nejen na stojánce, ale i ve vzduchu na sebe strhával pozornost žlutočerný dvojplošník ÚD Bulldog pana Zdeňka Zehnálka ze Šternberka.

Nejmladším účastníkem akce byl bezesporu pětiletý Patrik Malík z nedalekých Živanic. Již na loňském podzimním polétání všechny udivoval neutuchajícím zájmem o modely a dění na letišti a také energií, která z něj celý den přímo sršela. Díky modelářskému rodinnému zázemí se letos polétání účastnil již jako pilot akrobatického modelu Rapír. Odstartoval bez bázně z autorit a za svoji pilotáž sklidil hlasitý potlesk publika.

Divácky atraktivní podívanou nabídla 3D akrobacie, kterou se svým  EDGE 540T předvedl pan Petr Hetfleisch z Červeného Kostelce. Jeho model má rozpětí 2,6 m a při jeho prvcích 3D akrobacie, prováděných ve výšce 1,5 metru, se divákům tajil dech.

Jediným ze dvou zúčastněných majitelů modelů vrtulníků, který předvedl svůj stroj ve vzduchu, byl Ladislav Houha. Je čerstvým majitelem stavebnice modelu Predator Caser ( dovoz USA) s motorem 26 ccm a jeho letové vlastnosti zvědavému publiku prezentoval.

A konečně hostem, který na letiště vážil pravděpodobně nejdelší cestu, byl pan Suk z Plzně se svým Thunderbotlem P-47. Kolem 14. hodiny, bohužel, došly meteorologické prognózy naplnění, diváky rozladila první krátká dešťová přeháňka. Jarní polétání tedy v drobném dešti uzavřel akrobatickou exhibicí p. Jiří Petr z Lázní Bohdaneč s modelem Čert 3D vlastní konstrukce. Zalétal atraktivní prvky 3D akrobacie a za hlasité podpory publika zvládl ve visu „ zamést směrovkou plochu letiště“.

Po této parádní letecké tečce konečně došlo i na očekávané vylosování tomboly. Hlavní cenu – motor ROTO 35 Vi, který věnoval generální sponzor akce – firma ROTO motor Strojírna Cita s.r.o. z Hronova, si odnesl p. Kracík ze Zájezda u České Skalice.

Za další věcné dary do tomboly patří poděkování následujícím sponzorům akce:

firmě JINO modelářské potřeby z Hradce Králového

firmě Elektro Rákos – lepidla Lock – tite z Pardubic

firmě RCM v.o.s. – modelářské potřeby Pardubice

firmě A+A RC modely Pardubice s.r.o. z Lázní Bohdaneč

firmě Hastex Hasper ze Srchu

a firmě Autoprodej Dukla, s.r.o. z Pardubic.

Díky patří taktéž firmě Family Frost, která sponzorovala zmrzlinové osvěžení pro všechny návštěvníky Jarního polétání.

Hlavní poděkování patří firmě TL-Ultralight s.r.o. z Hradce Králové, za jejíž laskavé záštity celá akce proběhla.

 

A v neposlední řadě je třeba poděkovat všem, kteří se podíleli na organizaci a průběhu celého leteckého dne, protože hlavně díky jejich nadšení a úsilí se Jarní polétání MOLEDO 2007 stalo dnem plným pěkných zážitků a přátelských setkání několika generací modelářů. Nezbývá, než si pro Podzimní polétání MOLEDO 2007 přát stejně dobrou atmosféru a příznivější počasí.

pro MOLEDO sepsala Magda.